Kişisel sorumluluk ve zarar:
Devlet memurları, görevlerini dikkat ve itina ile yerine getirmek ve
kendilerine teslim edilen Devlet malını korumak ve her an hizmete hazır
halde bulundurmak için gerekli tedbirleri almak zorundadırlar. Devlet
memurunun kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizliği sonucu idare zarara
uğratılmışsa, bu zararın ilgili memur tarafından rayiç bedeli üzerinden
ödenmesi esastır. Zararların ödettirilmesinde bu konudaki genel hükümler
uygulanır. Ancak fiilin meydana geldiği tarihte en alt derecenin
birinci kademesinde bulunan memurun brüt aylığının yarısını geçmeyen
zararlar, kabul etmesi halinde disiplin amiri veya yetkili disiplin
kurulu kararına göre ilgili memurca ödenir.
Kişilerin uğradıkları zararlar:
Kişiler kamu hukukuna tabi görevlerle ilgili olarak uğradıkları
zararlardan dolayı bu görevleri yerine getiren personel aleyhine değil,
ilgili kurum aleyhine dava açarlar. Ancak, Devlet dairelerine tevdi veya
bu dairelerce tahsil veya muhafaza edilen para ve para hükmündeki
değerli kağıtların ilgili personel tarafından zimmete geçirilmesi
halinde, zimmete geçirilen miktar, cezai takibat sonucu beklenmeden
Hazine tarafından hak sahibine ödenir. Kurumun, genel hükümlere göre
sorumlu personele rücu hakkı saklıdır. İşkence ya da zalimane, gayri
insani veya haysiyet kırıcı muamele suçları nedeniyle Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesince verilen kararlar sonucunda Devletçe ödenen
tazminatlardan dolayı sorumlu personele rücu edilmesi hakkında da
yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır. 12 nci maddeyle bu maddede belirtilen
zararların nevi, miktarlarının tespiti, takibi, amirlerin sorumlulukları
ve yapılacak işlemlerle ilgili diğer hususlar Başbakanlıkça
düzenlenecek yönetmelikle belirlenir.
Mal bildirimi: Devlet
memurları, kendileriyle, eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına
ait taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları hakkında, özel
kanunda yazılı hükümler uyarınca, mal bildirimi verirler.
Basına bilgi veya demeç verme:
Devlet Memurları, kamu görevleri hakkında basına, haber ajanslarına
veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç veremezler. Bu
konuda gerekli bilgi ancak bakanın yetkili kılacağı görevli illerde
valiler veya yetkili kılacağı görevli tarafından verilebilir. Askeri
hizmet ile ilgili bilgiler özel kanunların yetkili, kıldığı personel
dışın da hiç bir kimse tarafından açıklanamaz.
Resmi belge, araç ve gereçlerin yetki verilen mahaller dışına çıkarılmaması ve iadesi:
Devlet memurları görevleri ile ilgili resmi belge araç ve gereçleri,
yetki verilen mahaller dışına çıkaramazlar, hususi işlerinde
kullanamazlar. Devlet memurları görevleri icabı kendilerine teslim
edilen resmi belge, araç ve gereçleri görevleri sona erdiği zaman iade
etmek zorundadırlar. Bu zorunluluk memurun mirasçılarına da şamildir.
TERFİ İŞLEMLERİ:
Memurun kademe ilerlemesinin
yapılabilmesi için bulunduğu kademede en az bir yıl çalışmış olması ve
bulunduğu derecede ilerleyebileceği bir kademenin bulunması şartları
aranır. Derece yükselmesi yapılabilmesi için Üst derecelerden boş bir
kadronun bulunması, Derecesi içinde en az 3 yıl ve bu derecenin 3 üncü
kademesinde 1 yıl bulunmuş, Kadronun tahsis edildiği görev için
öngörülen nitelikleri elde etmiş, olması şarttır. Ayrıca, Eğitim ve
Öğretim Hizmetleri Sınıfı ile Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık
Hizmetleri Sınıfı hariç, sınıfların 1, 2, 3 ve 4’üncü derecelerindeki
kadrolarına, derece yükselmesindeki süre kaydı aranmaksızın,
atanmasındaki usule göre daha aşağıdaki derecelerden atama yapılabilir.
Ancak, bu şekilde bir atamanın yapılabilmesi için ilgilinin;
1 inci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300 ve daha yukarıda olanlar için en az 12 yıl,
1 inci ve 2 nci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300’den az olanlar için en az 10 yıl,
3 üncü ve 4 üncü dereceli kadrolar için en az 8 yıl, hizmetinin bulunması ve yükseköğrenim görmüş olması şarttır.
1 inci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300 ve daha yukarıda olanlar için en az 12 yıl,
1 inci ve 2 nci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300’den az olanlar için en az 10 yıl,
3 üncü ve 4 üncü dereceli kadrolar için en az 8 yıl, hizmetinin bulunması ve yükseköğrenim görmüş olması şarttır.
Dört yıldan az süreli yükseköğrenim
görenler için bu sürelere iki yıl ilave edilir. Bu sürelerin hesabında;
8/6/1984 tarihli ve 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi
kapsamına dâhil kurumlarda fiilen çalışılan süreler ile Yasama Organı
Üyeliğinde, belediye başkanlığında, belediye ve il genel meclisi
üyeliğinde, kanunlarla kurulan fonlarda, muvazzaf askerlikte, okul
devresi dâhil yedek subaylıkta ve uluslararası kuruluşlarda geçen
sürelerin tamamı ile yükseköğrenim gördükten sonra özel kurumlarda veya
serbest olarak çalıştıkları sürenin; Başbakanlık ve bakanlıkların bağlı
ve ilgili kuruluşlarının müsteşar ve müsteşar yardımcıları ile en üst
yönetici konumundaki genel müdür ve başkan kadrolarına atanacaklar için
tamamı, diğer kadrolara atanacaklar için altı yılı geçmemek üzere dörtte
üçü dikkate alınır.
Bu bent hükümlerine göre atananlar
atandıkları kadronun aylık (Ek gösterge dahil) ve diğer haklarından
yararlanırlar. Bu suretle üst dereceye atananların bu kadrolarda
geçirdikleri her yıl kademe ilerlemesi ve her “3” yıl derece yükselmesi
sayılmak suretiyle kazanılmış hak ve emeklilik keseneğine esas aylık
derecelerinin yükselmesinde göz önüne alınır. Ancak atandıkları kadro
aylıkları, başka görevlere atanma halinde kazanılmış hak sayılmaz.